05 oktober 2023

Schots...

  


Misschien kennen jullie Meneer Malus nog?


Meneer Malus woont en slaapt in een knus houten vat in De Brouwerij.
Net als zijn vader en grootvader voor hem...


Vanochtend werd er al heel vroeg op de deur van zijn vat geklopt.
Zo vroeg dat Meneer Malus nog niet eens zijn vlinderstrikje om had gedaan...
Daar stond Melis van POSTMUIS.NL met een enorme brief!
'Ik krijg 'm met geen mogelijkheid door de brievenbus,
dus ik klop maar effies aan.'


'Post? Voor mij??' vraagt Meneer Malus verbaasd
'Ik heb nog nooit in mijn leven post gehad...'
'Nou, er staat toch echt op deze brief:
de Heer Malus
te Muizenisse
Eens moet de eerste keer zijn...'


Als Melis de rest van de post bij Opa en Oma heeft gebracht,
loopt hij nog even langs De Brouwerij en kijkt heimelijk naar binnen.
Hij is nieuwsgierig en wil heel graag weten wat er in die envelop zit...

De envelop is opengescheurd, de inhoud ligt op de grond
en in de deuropening staat... 
Meneer Malus met alleen een ROK aan??!!


'Kom er maar in Melis, dan kan je me helpen!' piept Meneer Malus opgewonden.
'De brief komt van mijn verre neef B.C.uit Schotland,
En dit is geen rok, maar een echte Schotse kilt,
met de tartanruit van de Mc Mouse Clan.

Kijk, dit is een foto van mijn Schotse neef B.C.,
hij speelt doedelzak...


Omdat een kilt geen zakken heeft, draag je dit leren tasje: de sporran.
Een sporran houdt ook de flappen van de kilt op z'n plaats.


In de zilveren heupflacon zit eigengebrouwen appelwhisky,
het kan best kil zijn op de Schotse heide...


Draai eens een rondje, Meneer Malus...
Die baret staat je goed...


En kijk, de achterkant valt ook prima...


De wandelstok is van eikenhout.
De mooie versiering heeft B.C. er zelf in gemaakt met zijn sgian-dubh.

Stoere Meneer Malus.
Schavuit van Schotland.
Wie had dat ooit gedacht...

🍂

Lieve Mevrouw Karin,
Dank U wel voor het maken van de kilt, de baret, de sporran, de heupflacon en de wandelstok.
Ze zijn perfect.

Hoogachtend,
Malus III


Net zo perfect als de Schotse band die je gemaakt hebt,
de Mc Mouses, de neven van Meneer Malus...

WolTroll & Inge

🍂

lees HIER het andere verhaal van Meneer Malus

🍂