26 mei 2010

Topinamboerinnensoep...


Vandaag geen zin in snijbonen. Misschien maak ik dadelijk Zuid-Amerikaanse aardpeersoep. Als ze nog te eten zijn. Geen idee, heb ze al een paar weken. Net als de schorseneren en de pastinaken. Vreselijk slordig, maar ik had gewoon geen tijd. Zulke rare weken met al die vrije dagen.
En gisteren wilde ik al chocolade mint muffins maken.
Maar ik wil ook eindelijk eens aan mijn viltvest beginnen.
Time 's fun when you're having flies...
Ik verzin tijdens het koken wel precies hoe of wat.

TADA...!!!
Dit is het dan geworden: een stevige maaltijdsoep van oude topinamboerknollen.



Benodigdheden voor de soep:

  • 750 g aardperen
  • 1 pastinaak
  • 2 aardappels
  • olie
  • 1 sjalotje, gesnipperd
  • 3 grote knoflooktenen, in dikke schijfjes
  • halve limoen
  • chili uit molen
  • snufje komijn
  • snufje korianderzaad
  • snufje oregano
  • 2 groentenbouillontabletten
  • 125 ml creme fraiche
  • bosje koriander
Sjalotje zachtjes in olie glazig bakken.
Knoflooktenen erbij en 2 minuten meebakken.
Aardperen, pastinaak en aardappels schillen, in stukjes snijden en paar minuutjes meebakken.
Limoen, chili, oregano, komijn en korianderzaad toevoegen.
Water toevoegen en bouillontabletten.
Met deksel 30 minuten laten koken op zacht vuur.

Limoen verwijderen en soep pureren.
Creme fraiche en fijngesneden korianderblad toevoegen.
Eventueel opwarmen.

Erbij het zelfgebakken oregano-knoflookbrood met nigellazaad (natuurlijk).
Even in de grillpan. Belegd met uitgebakken spek en gesmolten (franse?) kaas.

Als toetje Griekse yoghurt (moet nodig eens op) met honing en geroosterde nootjes.

PS. Was niet echt lekker :-P